Najpierw zamiatanie na mokro, potem zmywanie – taki serwis przechodzi 1300 km warszawskich ulic, w tym torowiska tramwajowe.
Sam pomysł mechanicznego zamiatania ulic niedługo będzie obchodzić swoje 169 urodziny – pierwsza zamiatarka, ciągnięta przez zaprzęg konny, została opatentowana 4 września 1849 roku w Stanach Zjednoczonych.
Dziś zamiatarki to nowoczesne pojazdy wyposażone w różnego rodzaju obrotowe szczotki z systemem zraszania, które pozwalają na dokładne sprzątnięcie z ulicy piasku i błota, szkła, plastiku, papieru, liści czy niedopałków papierosów. Po sprzątnięciu przez zamiatarkę ulica jest myta przez zmywarkę. Na trwający tydzień jeden cykl do sprzątania ulic potrzeba ponad 2 mln litrów wody.
Dla bezpieczeństwa oraz utrzymania płynności ruchu drogowego, prace sprzątania ulic i torowisk prowadzone są nocami. Na zlecenie Zarządu Oczyszczania Miasta tygodniowo sprzątanych jest w Warszawie 1300 km ulic o kategorii krajowej, wojewódzkiej i powiatowej. Porządkami objętych jest również 220 tys. m2 utwardzonych torowisk tramwajowych i platform przystankowych, m.in. w ciągu ul. Marszałkowskiej, al. Jana Pawła II, Al. Jerozolimskich czy ul. Targowej. Oczyszczanie ulic i torowisk jest częścią kompleksowego systemu utrzymania czystości w mieście, na który składa się także sprzątanie terenów dla pieszych i przystanków komunikacji miejskiej, opróżnianie koszy i działania kontrolne w zakresie porządku w stolicy.
Pozostałe ulice sprzątane są na zlecenie innych zarządców, m.in. urzędów dzielnic i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak wygląda nocne sprzątanie ulic, można zobaczyć na filmie: https://www.facebook.com/zomwarszawa/videos/281008692711955/