Ruszyło okienko transferowe w ramach II filara emerytalnego. Do końca lipca można decydować, czy całość składki emerytalnej pozostawić w ZUS, czy też część przekazywać do OFE.

Każdy, kto jest uczestnikiem II filaru emerytalnego, może do 31 lipca zdecydować, gdzie trafi jego 2,92 proc. składki emerytalnej: na subkonto w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych czy do wybranego otwartego funduszu emerytalnego.

Składki na ubezpieczenia społeczne osób wchodzących na rynek pracy, które nie złożą oświadczenia o ich przekazywaniu do OFE i nie zawrą umowy z OFE, z automatu trafią na subkonto w ZUS. To od decyzji osób ubezpieczonych w II filarze zależy los składki emerytalnej w wysokości 2,92 proc. podstawy wymiaru (wynagrodzenia). Pozostała cześć tej składki – czyli 16,6 proc. – trafia do ZUS i jest zapisywana na koncie emerytalnym (12,22 proc.) i subkoncie (4,38 proc.).

Jeżeli nie zmienimy decyzji podjętej w poprzednim okienku transferowym w 2014 r. lub przy okazji wchodzenia na rynek pracy, to nie musimy składać żadnych deklaracji. Jeżeli jednak decyzję, a tym samym miejsce przeznaczenia składki chcemy zmienić, to należy wypełnić specjalne oświadczenie dostępne w każdej jednostce ZUS oraz na stronie internetowej www.zus.pl.

Oświadczenie można dostarczyć osobiście do placówki ZUS, za pośrednictwem poczty lub przy wykorzystaniu zusomatów dostępnych w większych placówkach ZUS przez 24 godziny na dobę. Osoby posiadające profil na Platformie Usług Elektronicznych mogą również złożyć oświadczenie przez internet, właśnie przy wykorzystaniu profilu na PUE.

Należy pamiętać, że deklaracji o przeznaczeniu 2,92 proc. składki emerytalnej nie składają osoby, które mają do ukończenia powszechnego wieku emerytalnego 10 lub mniej lat. W przypadku tych osób bowiem – zgodnie z prawem – ZUS zaprzestaje odprowadzania składek do OFE, a fundusze rozpoczynają stopniowy transfer środków z OFE do ZUS.

Kolejne okienka transferowe będą się odbywać co cztery lata – najbliższe będzie miało miejsce od 1 kwietnia do 31 lipca 2020 r.

Więcej informacji można uzyskać w każdej placówce ZUS, na stronie internetowej Zakładu www.zus.pl, za pośrednictwem swojego profilu na PUE lub dzwoniąc pod numer Centrum Obsługi Telefonicznej: 22 560 16 00.